Zionsburg

Centraal in Vught ligt landhuis Zionsburg met haar parktuin. Het landhuis is in 1882 gebouwd in opdracht van de familie Marggraff die het landgoed een jaar eerder had gekocht op een veiling. De oorspronkelijke hofstede werd afgebroken om ruimte te maken voor een landhuis in neorenaissance-stijl. Enkele jaren nadat het landhuis, het koetshuis en de kas voltooid waren, is de formele tuin omgevormd tot een park met exotische bomen en een gestrekte vijver in natuurlijke opzet.

Het ontwerp van Zionsburg is van Charles Stracké. Deze Bossche bouwmeester kreeg daarbij hulp van architect J.J. van Nieukerken en beeldhouwer Jean Theodore Stracké. Laatstgenoemde ontwierp ook de kenmerkende tuinbanken en beelden. Het resultaat was een landhuis dat het karakter van Vught als belvédère van provinciehoofdstad ’s-Hertogenbosch mee bepaalt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Zionsburg een rijksmonument is geworden.

Helaas werd landhuis Zionsburg bij een dramatische brand in 2003 grotendeels verwoest. De Marggraff Stichting heeft in 2019 een begin gemaakt met de herbouw van Zionsburg. De bedoeling is het landhuis naar haar oorspronkelijke glorie te herstellen. Onderstaande fotocollage geven een indruk van de bouwactiviteiten.

Album 2022

Album 2023